top of page

Mida õpetaja Triin küll päev otsa teeb?

Updated: Oct 12, 2023


Suur osa meie lauluõpetajate tööst jääb õpilastele nähtamatuks, sest see toimub väljaspool ühist tunniaega. Aga millega nad siis ikkagi tegelevad? Loe ja saa teada!


Meie õpilased on tundnud teema vastu huvi ja nüüd palusimegi õpetaja Triinul oma päevategemisi jagada.


"Mulle meeldib mu töö väga! Eriti just see, kuidas ma saan väga suures osas oma tööaega ise planeerida. Nii olengi saanud endale sisse seada minu jaoks töötava graafiku: hommikuti tegelen peamiselt tundide ettevalmistamisega ja enamasti alates pärastlõunast annan kontakttunde," jutustab Triin.


K: Seda, mis toimub laulu- ja hääleseadetundides, näevad õpilased isegi. Aga mida see nn tundide ettevalmistamine endast täpsemalt kujutab?


V: Tundide välisel ajal tegelen ma tohutult paljude erinevate ülesannetega.


Näiteks 2023. aasta algas täiesti puhtalt lehelt selles mõttes, et minu õpilased olid just talvekontserdil oma laulud ära laulnud, kõrvale pannud ja neil olid veel uued väljakutsed välja valimata.


Kuna järgmisena ootavad meid ees kaks teemakontserti – Vesi (Tartus) ja Duetid (Tallinnas) – siis tegelesin näiteks terve hunniku laulude läbi kuulamisega. Ma arvan, et neid oli vähemalt sada!


Ühelt poolt saatsid õpilased mulle teemakohaseid ideid lauludest, mida nad tahaksid esitada, mis tuli kõik kriitiliselt üle kuulata. Pidin ju hindama, kas õpilase valitud laul on talle tänasel päeval jõukohane või mitte ja seda pole võimalik kuidagi möödaminnes, nt auto või bussiga sõites, teha.


Teiselt poolt pidin kuulama läbi ka pikki Spotify teemakohaseid playliste, et osata ise laule soovitada nendele, kellel ideed täiesti puuduvad. Ja jällegi – kuulata just selle filtriga, et kas see või teine laul just konkreetsele õpilasele jõukohane oleks.



K: Ja kas siis kõigil õpilastel on tänaseks laul välja valitud?


V: Jah, õnneks küll, kuigi nii mõnelgi kulus selleks isegi terve kuu, samal ajal kui mõni teine harjutab juba teist uut laulu, sest eelmine sai kiirelt selgeks.


Aga see pole ju veel kõik. Pärast laulude lõplikku väljavalimist tuleb mul veel palju tööd tundide ettevalmistamiseks ära teha.


Tundides harjutamiseks on ju vaja õpilast kas klaveril saata või leida nt Youtube'ist sobilik karaoketaust. Tundub nagu kerge ülesanne, aga mitte alati.


Internetis vabalt kättesaadavad saateakordid on mõnikord vigased ja neid tuleb kõrva järgi parandada. Ja mõnikord pole saateakorde üldse saada, näiteks kui tegemist on mõne eestikeelse lauluga. Siis tuleb kõik akordid omaenda kuulmise järgi kirja panna, mis on palju ajamahukam kui lihtsalt internetist välja printimine. Ja loomulikult võtab oma aja, et õppida neid akorde ka klaveril ladusalt mängima.


Karaoketaustadega ei pruugi ka alati lihtsalt minna, sest mõnikord on need kehva kvaliteediga või kõlab nendes originaallaulja partii siiski väga vaikselt (kuid segavalt) kaasa. Sellisel juhul neid kasutada ei saa. Ja jällegi ei leidu eestikeelsetele lugudele peaaegu üldse kvaliteetseid karaoketaustasid. Sellistel juhtudel tuleb need mul ise klaveriga salvestada, et õpilane saaks kodus veidi paremini harjutada.


Vahel tuleb mul õpilastele teha ka noote, kust nad saavad oma silmadega meloodialiikumist jälgida. Mitte et nad peaksid oskama nooti lugeda, vaid juba see visuaalne aspekt omaette aitab neil oluliselt paremini oma häält vastavas suunas juhtida. Selliste nootide tegemine on üks paras nokitsemine, mis mulle iseenesest meeldib, kuid vahel see võtab enda alla isegi suurema osa päevast.



K: See kõik kõlab nagu jäämägi, et kuigi vee peal on nähtav küllaltki suur jääkamakas, siis veepiiri alla jääb veel 90% jäämäest. Ma pean silmas, et Sul on ühe õpilasega näost-näkku kohtumist ca tund või kaks nädalas, kuid selleks kohtumiseks panustad sa oluliselt rohkem ettevalmistusaega kui see tund ise kestab.


V: Nii ta kipub olema jah ning eks see käibki kõikjal õpetajate töö juurde. Ma ei kujutaks ettegi, et ma tulen käed taskus tundi, olemata läbi mõelnud, mida ja kuidas ma tegema hakkan.


Loomulikult peab jääma ruumi ka paindlikkuseks. Vahel ikka juhtub, et seoses õpilaste vajaduste või emotsionaalsete väljakutsetega ei olegi võimalik minna ettemõeldud kava järgi, vaid tuleb sammuke tagasi astuda ja plaani muuta.


Ja alati on abiks, kui õpilased mõned ettevalmistused minu eest ära teevad. Nii mõnigi õpilane tuleb tundi juba nii, et ta on internetist leidnud sobiva karaoketausta, akordid või noodi. See on alati suureks rõõmuks ja näitab õpilase pühendumust ja proaktiivsust õpingutes.



K: Meie stuudio lauljad saavad kasutada ka videopõhiseid õppematerjale nagu näiteks hääleharjutuste kogumik. Milline on Sinu osalus selles?


V: Minu ja üldse lauluõpetajate osalus selles on väga väga suur ja oluline. Oleme ju meie ise need, kes näevad õpilaste pealt, et missugused on nende arenguvajadused. See tähendab, et just meie mõtleme välja, missugused hääleharjutused tuleb järgmisena üles filmida.


Selline eeltöö võtab sageli päris palju aega, et mõtteid edasi-tagasi põrgatada ja plaan niiöelda lukku lüüa. Me ei taha harjutuste ülesfilmimise päeval sellisele mõttetööle enam aega kulutada, kuna ühise vaba aja leidmine kontakttundide vahel on pigem keeruline.


Harjutuste filmimise päevad on tavaliselt üsna lõbusad! Kaamera ees olemine on ikka küllaltki kurnav tegevus. Üsna pea lähebki juhe kokku ja keel sõlme ning siis saab palju nalja, et mis lausemoodustis see nüüd ometi üle huulte tuli ja kas keegi sellest pärast üldse aru saab! Aga we'll fix it it post, nagu öeldakse!



K: Missuguseid tegevusi Sa veel teed tundide välisel ajal?

V: No näiteks toimuvad meil mõned korrad aastas õpilaste kontserdid, mida me õpetajatega ühiselt korraldame. See on alati hästi tore ettevõtmine, kus saame tähistada tehtud töö ja harjutamise vilju.


Kontsertide puhul on vaja näiteks koostada lavaproovide graafikuid ja luua esinemisjärjekordi, püüdes arvesse võtta nii logistilisi ja kunstilisi kaalutlusi kui ka esinejate vajadusi ja piiranguid. Ikka tullakse erinevate palvetega, näiteks tahetakse just viimaste hulgas üles astuda, et töölt tulev lähedane ikka kindlasti tema esituse ära näeks ja ilma ei jääks.


Kontserdi toimumise päevad on meie ehk lauluõpetajate jaoks enamasti küllaltki pikad. Kõigepealt tuleb saal ilusaks kaunistada, publiku toolid paika panna, seejärel helitehnika töökorda seada, teha heliproov, viia läbi lavaproovid kõigi esinejatega, julgustada/lohutada/innustada, anda õpilastega täispikk kontsert, anda tagasisidet ja asjad tagasi kokku pakkida.


Ja juhul kui kontsert toimub meie stuudioruumidest väljaspool, siis on tegevusi loomulikult rohkem, et kõik vajadused saaksid kontsertpaiga ja/või saatebändiga aegsasti jagatud ja kõik sujuks.


Aga õhtu lõpuks on süda nii rõõmu ja tänutunnet täis, kui näed, kuidas su oma õpilased ennast tuhatkordselt ületavad ja nende lähedased publikus nad aplausiga üle valavad.


Ning ah jaa, meil toimuvad ju ka õpilaskonna karaokeõhtud! Need on hästi toredad kogunemised, kus saab lihtsalt lõbutseda, laulda ja üksteist tundma õppida.


Karaokeõhtuteks tuleb ka omajagu ettevalmistusi teha. Näiteks viimati pidin ma välja selgitama, kust saaks rentida projektori, sellel järel käima ja siis laupäeva varahommikul ka tagasi viima. Päris palju samme sain kirja üle Tartu linna.


Samuti me katame alati laua natukeste snäkkide ja morsiga, et tühi kõht liiga vara koju ei ajaks kedagi. Seega käin poes, muretsen vajalikud söögid-joogid ja tarbed. Ja pärast karaokeõhtut tuleb natuke koristada ka, et järgmisel päeval oleks jälle hea tunde andma hakata. Ja nii saabki lõbus õhtu.



K: Seega tööd jagub! Aitäh Sulle, Triin, et jagasid oma päeva tegemisi. Loodame, et saad ikka mõnusalt puhata ka ning et Sul jagub aega ka iseenda jaoks!


V: Aitäh huvi tundmast! See nn aeg iseendale on vist vananemise tunnus. Ma tõesti väärtustan seda väga ning õnneks olen suutnud just viimasel paaril aastal eraelu-töö piirid tugevamalt paika seada. Mitte et see oleks kerge olnud, kuid nüüd on mul aega lugemiseks, trenni tegemiseks, perega aja veetmiseks ja logelemiseks. Soovin kõigile teistele sama õnne!

Opmerkingen


bottom of page